Butikschef

Utdann deg til butikschef vid Utbildningsportal

butikschefsutbildningen tar för sig administration, marknadsföring av butik, organisation, lön, ledaransvar m.m. som är speciellt för denna typ av arbete. Studenten kommer därför att ha kunskap om två discipliner som är inbördes relaterade och som gör utbildningen till en praktisk anpassad utbildning.

 

Butikschefen utbildas till att bli en kvalificerad ledargestalt. I jobbet gör du allt från att ta emot kunder till kontorsarbete.

Utbildningen är riktad mot chef för klädaffär, livsmedelsbutik och dylikt. Det är möjligt att tillämpa kunskapen för andra roller inom relaterade yrken som försäljningschef, kundtjänstrepresentant, avdelningschef etc. 

Hvilke yrkesmuligheter gir studiet?
Utdanningen gjør deg kvalifisert til å søke på lederstillinger innenfor butikkyrket eller tilsvarende. Utdanningen skal gi deg solide og grunnleggende kunnskaper i Butikklederfaget, samt en teoretisk og faglig god bakgrunn som vil være til nytte innenfor arbeid i butikk. Behovet for ledere med faglig bakgrunn er sterkt ønsket innen varehandelen.
Hva lærer jeg?

Faglig innhold i studiet:

PERSONALLEDELSE

  • Kommunikasjon med ansatte 
    og kunder
  • Personalsamtale og motivering av ansatte
  • Salgslederen ‐ hvordan få til god lagånd og samspill på arbeidsplassen?
  • Servicelederen ­‐ særtrekk og kvalitet ved service
  • Etikk og normer
  • Arbeidspsykologi og teamarbeid
  • Delegering
  • Betydningen av å sette opp mål og 
    hvordan nå dem
  • Hvordan håndtere konflikter
  • Kompetanseutvikling
  • Organisasjonsutvikling
  • Rekruttering og utvelgelse av personal

BRANSJEKUNNSKAP I DETALJHANDELEN

  • Kundegruppe til rett varegruppe ­‐ Leverandørkunnskap
  • Forhandling med kjede, leverandører 
    og bank
  • Varekunnskap

MARKEDSFØRING OG KUNDEBEHANDLING

  • Butikkenes beliggenhet og 
    tilgjengelighet
  • Kundegrunnlag og segmentering.
  • Behov og etterspørsel av varer i 
    markedssonen.
  • Markedsstyring
  • Markedsundersøkelser
  • Produkt-­‐/Sortimentutvikling
  • Distribusjon
  • Prissetting
  • Markedsovervåking
  • Markedsstrategier
  • Kundeveiledning og kjøpsadferd
  • Mersalgstrategi
  • Salgsprosessen

MARKEDSFØRING OG LOVVERK

  • Praksis mot leverandører og kunder
  • Lovtekst

ØKONOMI

  • Hvordan påvirker kostnadene det 
    økonomiske resultatet
  • Tolkning og føring av driftsregnskapet
  • Produktkalkyler og prissetting av varer for salg
  • Finansiering og lønnsomheten i butikk
  • Budsjettering og økonomisk 
    planlegging
  • Skatt og lønn
UTBILDNINGENS ORGANISATION

Alla föreläsningar finns på onlineskolan. Det finns inlämningsuppgifter och förberedelser til modul. Detta ger koncentrerad och effektiv undervisning/onelineskola.

Allt av uppgifter, information, videor av föreläsningar och akademisk litteratur kommer att finnas tillgängligt på lärplattformen. Onlinedelen består av ämne på en lärplattform (med inloggning), inlämningsuppgifter, ljud/ videofiler och andra tips/uppgifter. Ämnet är uppdelat i två moduler med en avlutande examen.

 

Ett diplom utfärdas, med betyg och sammanfattning av kursplanen. Genomförandet av försäljningscertifikattestet utförs i företaget och ger ett godkänt försäljningscertifikat för studenter med godkänd praxis.

PERSONLIGA EGENSKAPER:

Du bör ha ett intresse för människor och trivas med att skapa nya relationer.

Butikschefen arbetar i när relation med andra yrkespersoner och bör därför uppskatta att samarbeta med andra. Man bör ha intresse av att leda andra, och ha organisatoriska egenskaper.

ERFARENHETER MED UTBILDNINGEN

Många som studerar hos oss har fått jobb eller praktikplats, där de använder sin utbildning aktivt. Studenterna tillför ny kunskap på arbetsplatserna då de har kompletterande syn, vi ser att speciellt förståelse för försäljningsrollen, redovisning, administration och logistik är viktigt.

 

Butikschefrollen skall komplettera butiksmedarbetarens roll, de skall kunna ha olika uppgifter i ett team. Behovet av personer med kunskap om rutiner, lagerhållning, kundmottagning, service och enkla behandlingsrutiner är ett önskemål från många företag i Sverige .

Opptakskrav/Søknad

Generell studiekompetanse eller realkompetanse og/eller 5 års erfaring innen relaterte yrker og/eller fullført 2 årig videregående og fagbrev. Erfaring fra varehandel er fordel.

CENTRALA ARBETSUPPGIFTER:
-använding av IKT- system
kvalitetssäkring och samordning
– HSE
kundrådgivning och försäljning m.m
-ha ekonomisk överblick och beställa/fakturera varor(logistik)
-lön och redovisning
-försäljning och marknadsföring
-klagomålshantering 
-kundeservice

 

Organiseringen av studiet

Det er innleveringsoppgaver og veiledning i den forbindelse flere ganger i løpet av året og antallet tilpasses elevenes nivå. Det vil si at vi gir ut flere oppgaver om elevens nivå viser seg å være for lavt til at vi ser det som sannsynlig at studenten vil bestå en eksamen. Vi veileder med gjennomgang av oppgaver.

Kostnader

Nettstudiene koster 2 500,- pr mnd.

Et års studie vil si kostnad på 33500, minus 10000 (forutsatt LO støtte) = 23500 total kostnad.

Du blir enig med FagSenteret om hele beløpet betales med en gang eller gjennom flere delbetalinger. Kostnaden kan også deles over betalingsordning som utgjør 1000 kr per mnd over tre år.

Hvordan du betaler for utdanningen er opp til deg. FagSenteret har en avtale med DNB Nor om en studielånsordning dersom det er av interesse. LO støtter også fagbrev med 10000 kr for de som er eller blir tilknyttet dem.

Ansökan om butikschef
Click or drag a file to this area to upload.

Kontakt oss

Hvis du ikke har mottatt svar på søknaden innen tre virkedager eller får feilmelding, så send gjerne en mail til elev@utbildningsportal.se.